Oppdatering om Nordlandsbanen
På skadestedet i Finneidfjord, hvor et persontog sporet av etter et steinras torsdag 24. oktober, jobbes det døgnet rundt med sikring av fjellsiden over sporet. Trolig kan Nordlandsbanen åpnes tidligst i løpet av den siste uka i november, men det er fortsatt usikkerhet knyttet til dato.
Publisert: 25. oktober 2024 klokken 12:49
Oppdatert: 11. november 2024 klokken 15:01
Det var et persontog på vei fra Trondheim til Bodø som sporet av etter et steinras. Lokføreren i toget mistet livet i den tragiske hendelsen.
– Denne ulykken berører oss alle sterkt, og våre tanker går til de pårørende og de som er berørt av ulykken, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR.
Sikringsarbeidet går for fullt
Tirsdag 5. november var lokomotivet og de avsporede vognene berget, og E6 ble åpnet for ledebilkjøring forbi skadestedet dagen etter. Dette skjedde etter at bergingsarbeidet i noen dager var satt på pause mens en stor fjellblokk ble fjernet og annen midlertidig sikring ble utført av fagfolk.
Arbeidet med mer omfattende, permanent sikring har pågått døgnet rundt siden, og alt som er nødvendig av mannskaper og utstyr, er mobilisert.
I området hvor skredet gikk, fjernes flak og løse masser, før geolog kan fastsette omfanget av sikringen. Dette er blant annet lange sikringsbolter som bores inn og støpes fast inne i fjellet. Slik arbeider man seg nedover fra toppen av skjæringa, og det er derfor vanskelig å anslå hvor lenge jobben vil ta.
Samtidig jobbes det også med mer sikring av et område ca. 200 meter nord for rasstedet, hvor det blant annet skal tas ned en stor steinblokk. Fordi sikringsarbeidet betyr at fjellmasser slippes ned i sporet, må reparasjonen av selve sporet vente til fjellsikringen er avsluttet.
Bane NOR anslår at banen tidligst kan åpnes i løpet av den siste uka i november (uke 48), men det er foreløpig for tidlig å antyde en dato. En ny oppdatering om når banen kan åpnes, vil komme på ettermiddagen mandag 18. november.
SJ Norge melder at fjerntogene kun går mellom Trondheim og Mosjøen, og at det kjøres buss på hele eller deler av strekningen mellom Mosjøen og Bodø. Nattogene mellom Trondheim og Bodø er innstilt i begge retninger uten alternativ transport. Se mer informasjon om hvordan trafikken avvikles hos SJ Norge.(åpnes i ny fane)
Rassikring på jernbanen
Vi vet at jernbane og vei er utsatt for ras i Norge. Bane NOR gjør geologiske undersøkelser og vurderinger, og vi utfører ulike tiltak på grunnlag av dette. I tillegg til spesifikke tiltak gjør vi også dette fortløpende:
- kontrollerer jevnlig
- får faglige råd
- gjør sikringstiltak
- følger kontinuerlig med på værsituasjonen
- gjør jevnlige kontroller av stikkrenner og sideterreng
- har rutiner for hva vi gjør med store nedbørsmengder, for eksempel saktekjøring og stenging før ekstremvær slår til.
Rasstedet
Bane NOR kjenner godt til det aktuelle området og tidligere hendelser som har skjedd, og vi har utført mange sikringstiltak på bakgrunn av dette. Blant annet er det etablert en fanggrøft og montert geoduk, nett, murer og bolter. Vi kartla området senest for to år siden og kontrollerte sideterrenget på denne strekningen tidligere i år. Det var da ingen punkter som ble merket med behov for oppfølging.
Tidligere har det vært saktekjøring på strekningen i perioder med mye nedbør. Dette ble opphevet for tre år siden etter vurderinger fra eksterne geologer av de tiltakene som var gjort.
Politiet og Statens havarikommisjon skal undersøke ulykken og årsaken til den. De har vært på stedet sammen med geolog og Bane NORs egen Undersøkelse- og analyseenhet.
Publisert: 25. oktober 2024 klokken 12:49
Oppdatert: 11. november 2024 klokken 15:01